Koszty utrzymania pojazdu bywają niestety całkiem spore. Nie chodzi jedynie o wysoką cenę benzyny, ale również wymiennych części do samochodu. Przed zakupieniem danego auta warto sprawdzić, czy jego poszczególne elementy lubią się psuć. Niektóre części znanych marek są w Polsce ciężko dostępne, dlatego lepiej pomyśleć o nich z wyprzedzeniem. Na które trzeba zwrócić szczególną uwagę?
Układ hamulcowy
Bardzo często dużym problemem są części do samochodu związane z układem hamulcowym. Wiele osób zwraca szczególną uwagę na klocki, które zużywają się czasami po kilku tysiącach kilometrów. Bardzo ważny w takich wypadkach jest styl jazdy. Czasami przeważyć może niska jakość materiału ciernego. Zamiast kupować tanie wersje za 50 złotych, warto przeznaczyć trochę pieniędzy na lepszy model. W końcu układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych w aucie.
Układ rozrządu
W kontekście samochodów używanych bardzo często słyszy się o pasku rozrządu. Powiązane z nim są napinacze, na które również trzeba zwrócić szczególną uwagę. Paski są bardzo nietrwałe i należą do części do samochodu, które psują się najczęściej. Wszystko przez awarie związane z jego wyrywaniem. Można ich uniknąć, ale trzeba regularnie kontrolować stan rozrządu. Ważne są tu poszczególne podzespoły, które trzeba w odpowiednim momencie wymienić. Przy zaniedbaniu obowiązku awarii może ulec cały układ, przez co koszty jeszcze dodatkowo się powiększą.
Filtry
Filtry są takimi częściami do samochodu, bez których silnik szybko może utracić żywotność. Ich wymiana nie tylko wpływa na mniejszą ilość zanieczyszczeń w aucie, ale też na pracę układu silnikowego. Dotyczy to zarówno filtrów powietrza, jak i silnika. Filtry wpływają ponadto na samopoczucie osób znajdujących się w pojeździe. Ich wadliwa praca może powodować nieprzyjemny zapach i gorszą pracę wentylacji. Może to świadczyć o problemach z filtrem kabinowym. Filtry najczęściej wymienia się po jednym roku lub 15 tysiącach przejechanych kilometrach.
Układ chłodniczy
Kierowcy mają częsty problem również z częściami do samochodu powiązanymi z układem chłodniczym. Niejednokrotnie jest to wynik nieprawidłowego użycia płynu chłodzącego, który zużywa się po 2 latach. Bardzo dobrze jest go kompletnie wymienić, zamiast dolewać co jakiś czas trochę nowego. Stary płyn może powodować kamienienie oraz pęknięcia głowicy lub bloku silnika. Trzeba zatem być mocno ostrożnym. Warto zadbać o części jeszcze zanim pojawią się istotne awarie. W razie czego warto poszukać ich w Internecie, gdzie mogą być znacznie tańsze niż w sklepie stacjonarnym albo u mechanika.